wtorek, 16 lutego 2016

#1 - OCA 1Z0-808 Java Basics

Przygotowując się do potencjalnych rozmów wstępnych o jakąś pracę z zakresu Javy, postanowiłem posegregować swoją wiedzę na temat J., przerabiając źródło. Czyli tematykę egzaminów Oracl'a z zakresu Javy. Konkretnie 1Z0-808, a potem i 809.

Co prawda na razie nie inwestuję w kwity, ale wiedzę można sprawdzić oraz nabyć drogą kucia i testowania. Z góry zaznaczam, że wszelkie dane to moje aktualne widzimisię na temat Javy, i nie może być traktowane, jako źródło informacji.

Pierwszy zestaw topiców to tzw. Java Basic, a więc

Java Basics 
  • Define the scope of variables 
  • Define the structure of a Java class
  • Create executable Java applications with a main method; run a Java program from the command line; including console output.
  • Import other Java packages to make them accessible in your code
  • Compare and contrast the features and components of Java such as: platform independence, object orientation, encapsulation, etc.


Zaczynamy...



Define the scope of variables - innymi słowy, zasięg zmiennych.

package pakiet;

// zmienne globalne - nie stosuje sie

public class MountainOgr {

 // zmienna klasowa
 private static int HowManyOgres;

 // zmienna instancji
 private int OgrHpPoints;
 
 public MountainOgr(int newOgrHp) {
  // zmienna lokalna
  String msg = "New Ogr";
  
  HowManyOgres++;
  OgrHpPoints = newOgrHp;
  System.out.println("New Ogr has come!!!");
 }
 
}

Ogólnie rzecz ujmując, zasięg zmiennych jest taki w mojej ocenie, że zmiennych globalnych się nie stosuje, skoro wszystko w javie jest obiektem, to wszystko ma swoją klasę, a więc najwyższy poziom, to poziom klasowy, niższy - poziom instancji, czyli danego obiektu, i wreszcie zmienna lokalna, czyli np. wewnątrz danej metody. Tak z grubsza...

Define the structure of a Java class - zdefiniuj strukturę klasy.

package pakiet;

// miejsce na importy pakietów

public class MountainOgr {

 // zmienne, zwane zwykle polami
 private static int HowManyOgres;
 private int OgrHpPoints;
 // METODY, w tym konstruktor
 public MountainOgr(int newOgrHp) {  
  HowManyOgres++;
  OgrHpPoints = newOgrHp;
  System.out.println("New Ogr has come!!!");
 } 
}


Create executable Java applications with a main method; run a Java program from the command line; including console output.

package pakiet;

public class TestClass {

 /**
  * @param args
  */
 public static void main(String[] args) {
  System.out.println("Heloł dżawa");
 }

}




Import other Java packages to make them accessible in your code

przykładowy import:
// import kilku klas z pakietu util za jednym pociągnięciem (*)
import java.util.*;

Compare and contrast the features and components of Java such as: platform independence, object orientation, encapsulation, etc.

- niezależność platformowa - wynika z zastosowania maszyny wirtualnej, która jednakowy kod tłumaczy pod różne systemy, na których działa.
- z'orientowanie obiektowe - polega na tym, że sednem programu jest obiekt, a nie funkcja (jak przy programowaniu funkcjonalnym). Obiekt zawiera w sobie zarówno zmienne, jak i metody działające na tych zmiennych.
- enkapsulacja - zamknięcie danych i metod w klasie, a zatem w obiekcie. Dostęp do danych i metod jest regulowany (dane najczęściej są chronione - prywatne), metody są najczęściej publiczne (tworzą interfejs manipulacyjny na polach - np. settery).


C.D.N.